Aktuellt, Pålysning

Sommarens program 2026

Sommarens program finns nu tillgängligt på vår hemsida och i församlingsbladet Aktuellt, som finns att hämta i kyrkans lokaler.

Under sommaren firar vi flera gudstjänster tillsammans med Missionsförsamlingen. Gudstjänsterna hålls växelvis i våra båda kyrkor, med varierande tider och platser enligt programmet. Om inget annat anges hålls samlingen i Baptistkyrkan.

Söndagen den 19 juli samlas vi till en större ekumenisk gudstjänst tillsammans med Missionsförsamlingen och Pingstförsamlingen, i Baptistkyrkan. Predikant är Ronny Andersson, och medverkar gör även Stefan Jernsand och Jenny Rydén med sång och musik.

Under sommaren möts vi också till ekumenisk bön varje onsdag, i gemensam förbön för vår bygd, vårt land och omvärld, samt personliga böneämnen.

När sommaren närmar sig sitt slut gör vi en höstuppstart i form av en församlingsdag i Källvik den 30 augusti. Medverkar gör bland andra Ehto Thoo, Roset Larese, Seth Nilsson och Staffan Lindvall. Vi reser gemensamt med hyrd buss. Mer information kommer längre fram.

I samband med Hälsinge Marknad, bjuder vi lördagen den 5 september kl. 18.00 in till en Musikalisk marknadskväll.

Torsdagen den 20 augusti kl. 17.30 är det höststart för Beta Bibelkvällarna, och tisdagen den 15 september kl. 17.30 startar en ny Alphakurs. Bjud gärna in dina vänner till denna spännande introduktionskurs i kristen tro, för dig som vill utforska den kristna tron!

Parallellt med Alpha startar vi också Alpha New Life. Kursen riktar sig till dig som redan har gått Alpha men vill fortsätta samtala, växa och lära dig mer om den kristna tron. Upplägget liknar Alpha, men innehållet ger möjlighet till fortsatt fördjupning.

Vi hoppas att du vill vara med och dela gemenskapen med oss under sommaren och hösten!

Möten och gudstjänster, Pålysning

Fira Fjärde Advent med Sånggudstjänst

Julen närmar sig och vi välkomnar dig till att fira fjärde advent tillsammans i en sånggudstjänst, på söndag 21 dec kl 11! Vi får lyssna till Åke Svalfors, Anna-Lii Lindström, Maria Blank och Torbjörn Sjöström som sjunger in julen. Predikar gör Seth Nilsson. Kyrkkaffe efter gudstjänsten. Söndagskolan har jullov.

Välkommen!

Möten och gudstjänster, Pålysning

Gudstjänst med evangelist Carl-Olov Hultby, sö 23/3 kl 11

På söndag får vi besök av Carl-Olov Hultby, en svensk evangelist, sångare och låtskrivare som har ägnat sitt liv åt att sprida budskapet om Jesus.

Carl-Olov Hultby bor i Sala men har rest runt i Sverige, och i andra länder, som evangelist i många år. Han är idag pensionär, men tidigare varit anställd av Svenska Missionskyrkan och senare Equmeniakyrkan, men hela tiden arbetat tillsammans med många olika kristna kyrkor och rörelser. Det har blivit många mötesserier, läger och konferenser bl a Hönö-, Torp- och Edsvära och medverkan på Öland, Klintagården och Löttorp under många somrar.

En viktig del av hans arbete har varit att uppmuntra och vägleda ungdomar in i förkunnaruppgiften.

Hela tiden har sången och musiken funnits med som ett komplement i arbetet. Tillsammans med Evangelistkvartetten har han spelat in fyra uppskattade cd-skivor. Nyligen kom hans tredje soloskiva ut med titeln min ”Fader verkar ännu”.

Det finns åtskilliga predikningar av Hultby på Youtube.

Möten och gudstjänster, Pålysning

Välkommen att fira advent och julhelgerna med oss i Baptistkyrkan!

Nu närmar sig advent med stormsteg! Söndagen den 1 december 2024, börjar ett nytt kyrkoår och vi firar första advent. Ordet advent betyder ankomst. Under advent minns och tänker vi på Jesus födelse, hans första ankomst som ett barn i stallets strå – Guds Son sänd till världen för att ge oss sitt liv! Vi påminner oss också om Jesu återkomst – när han ”kommer med makt att regera”, som vi sjunger i Psalm 108. Välkommen att fira dessa vackra högtider tillsammans med oss i Bapstistkyrkan! Med värme och gemenskap, i tillbedjan och lovsång, med högtid och fest! Var glad!

”Gå Sion din konung att möta
Jerusalem gläds åt din Gud
Strö palmer på väg för Messias
Bered dig som väntande brud
Var glad var glad var glad i din Herre och Gud
Var glad var glad och hylla din konung och Gud!

(Ur ”Gå Sion din konung att möta”, Palm och Sång nr 108)

Sinnesrogudstjänst

Välkommen till Sinnesrogudstjänst, fredag den 8 nov kl 18!

Välkommen till sinnesrogudstjänst i Baptistkyrkan kl 18 på fredag, den 8 november. Jan Johansson delar. Fika efter samlingen. Öppet för alla! Hoppas vi ses!

Vad är en Sinnesrogudstjänst för något?
En sinnesrogudstjänst är en form av gudstjänst som fokuserar på att skapa en lugn och avslappnad atmosfär för deltagarna. Den är inspirerad av tolvstegsprogrammet och kombinerar musik, bön, delning (någon delar med sig av sina erfarenheter), tystnad och ibland även ljusandakt. Målet är att ge deltagarna möjlighet att koppla av och reflektera, men även ge en positivitet och glädje. En typisk sinnesrogudstjänst kan inkludera:
Musik och sång: För att skapa en lugnande och harmonisk atmosfär.
Bön och meditation: För att hjälpa deltagarna att koppla av och reflektera.
Tystnad: För att ge plats för inre reflektion och avslappning.
Ljusandakt: För att skapa en lugnande miljö.

Aktuellt, Pålysning

Sommarens program

Nu är sommarens program ute! Du hittar det i fysisk form i kyrkan, samt digitalt här på hemsidan, dels på vår programsidan, men även som bild och pdf. Vi ser fram emot en välsignad sommar tillsammans! Hjärtligt välkommen att delta vid våra gudstjänster och samlingar.

Du vet väl att du kan följa en hel del av våra gudstjänster via vår Youtubekanal då du är på semester?

Glad sommar!

Möten och gudstjänster, Pålysning, Sinnesrogudstjänst

Möteshelg med ”gatupastorn” Marcus Olson 22-24 mars

Marcus Olson, som är evangelist i Equmeniakyrkan besöker oss den helgen den 22-24 mars! Det blir en helhelg med både Sinnesrogudstjänst, eftermiddags och kvällsmöte, samt förmiddagsmöte. Dessutom välkomnar vi till fika, gemenskap och Öppet Hus. Marcus har i många år jobbat socialt utanför kyrkan och går även under namnet ”gatupastorn” eller ”krogpastorn”. Vi ser fram emot en härlig helg tillsammans. Bjud gärna med en vän!

—–

Nedan kan du lyssna till en andakt med Marcus i Sveriges Radios, samt en inspelning från Equmeniakyrkans regionsdagar i Sundsvall för ett par år sen.

SR Morgonandakt 23/11-22: ”Att släppa taget” https://sverigesradio.se/…/att-slappa-taget-marcus-olsson

”En tro värd att dela” https://www.youtube.com/watch?v=hKmzyeTzJk4

”Trovärdig kyrka” https://www.youtube.com/watch?v=_7sR18fFK1I&t

Kurser

Anmäl dig till vårens Alphakurs!

Nu börjar det snart bli dags för vårens Alphakurs! Tisdagen den 23 januari börjar vi vårens Alphakurs, som är till för dig som är nyfiken på att utforska livet och ta reda på mer om grunderna i den kristna tron! Alphakursen är också en möjlighet att träffa andra och att tillsammans samtala om det som är viktigt på riktigt! Alpha är en plats för dig att i en trygg miljö kunna samtala i grupp om livets alla små och stora frågor, utan att det läggs några krav på dig. – Välkommen!

När? Tisdagar kl 17.30, med start den 23 januari 2024.

Var? I Baptistkyrkans församlingssal (gå in vid innergården, intill pizzeria Amanda)

Hur? Vi börjar med en lättare måltid, därefter ser vi en kortare Alphafilm och har sen en god stund för kravlösa samtal. Kvällarna avslutas vid halv åtta-tiden.

Vem? Inga förkunskapskrav krävs. Alla är välkomna, oavsett religiös eller kulturell bakgrund, troende eller inte. Samtalen sker på svenska.

Kostnad? Kursen är gratis. Du betalar endast en mindre summa för maten (25 kr/kväll).

Anmälan? Helst! Anmäl dig i länken nedan eller sms:a Seth på 0737 26 51 85 (Känner du dig osäker, men vill testa ett par gånger, så är det helt ok.)

Okategoriserade

Nu sätter vårterminen igång!

Nu är det dags för att starta upp vårterminens alla aktiviteter! Se till att du är med redan från början!

  • Alphakurs tisdagar kl 17.30-19.30 Anmälan via QR-kod på bilden nedan eller via 0737 26 51 85 (start 23/1)
  • Beta Bibelkvällar, torsdagar 17.30-19.30 (start 11/1)
  • Öppet Hus, lördagar kl 19.30-23.00 (start 13/)
  • Söndagsskola, söndag kl 11 under gudstjänsttid för dig mellan 4-12 år (yngre barn i vuxens sällskap)
  • TEENS Ungdomsalpha, måndagar kl 18.15 (start 15/1)
  • Morgonbön, måndag, onsdag och fredag kl 08-09 i församlingssalen.
  • Ekumenisk bön, ojämna fredagar kl 12 i Baptistkyrkan, jämna lördagar kl 10 i Högliden.
  • Veckans andakt varje onsdag vid 11-tiden, på vår Youtube-sida!
  • Mer info se vår programsida.